Logo Pepijn Bijsterbosch
AUG 2018 31

Pepijn trekt goede lijn door

Op de Eurospeedway Lausitzring, vlakbij Dresden, is het qua sfeerbeleving even iets minder dan in Schleiz. Qua prestaties, en daar draait het uiteindelijk natuurlijk om, laat Pepijn zien dat er rekening met hem moet worden gehouden. We kunnen opnieuw een paar mooie uitslagen noteren en ook niet onbelangrijk: het gaatje naar de top drie wordt steeds kleiner.

 

Trainingen

De extra trainingsdag, twee weken geleden, werpt zijn vruchten af. Vanaf de eerste vrije training bivakkeert Pepijn in de bovenste regionen. Dit biedt goede perspectieven voor de kwalificaties. Op zaterdagmorgen valt de eerste sessie door een flinke regenbui, vlak voor aanvang, letterlijk en figuurlijk in het water. Veel coureurs blijven in eerste instantie ‘binnen’, maar als tegen het eind van de sessie de baan opdroogt gaan de meeste er toch wel even uit. De weersvoorspelling voor de middag is weliswaar redelijk goed, maar je weet maar nooit. Toch maar even een paar rondjes draaien, dan heb je in ieder geval een acceptabele tijd staan, mocht het ’s middags toch gaan hozen. Pepijn gaat er uit op regenbanden, omdat het in een aantal bochten best nog wel tricky is. Hij neemt geen risico en noteert de 7e tijd.

Pepijn: “Bij nader inzien had ik het ook wel aangedurfd op slicks, maar dat is achteraf makkelijk praten. Dat weet je pas als je een ronde hebt gereden en voor wisselen was geen tijd meer, omdat je op het laatste moment besluit er uit te gaan. Mmmm…. was wel benieuwd, wat ik had kunnen rijden met een achterbandje zonder profiel.”

 

Het zonnetje schijnt tijdens de tweede kwalificatie, dus alle eerder gereden tijden kunnen gelijk de prullenbak in. In het eerste deel van de sessie zit Pepijn lang rond de 5e/6e plaats. Het lukt vervolgens niet meer om echt te versnellen en daarom wordt tegen het eind van de training nog een gokje gewaagd door te kiezen voor een andere tandwielbezetting. Deze omzetting pakt op zichzelf goed uit, maar het heeft net te veel minuten gekost in de pitbox, waardoor er niet voldoende tijd over is voor een supersnel rondje. Dat is even balen, want hierdoor zakt Pepijn terug naar de 7e starttijd. En waar vooraf toch wel was gerekend op een plaatsje op de tweede rij, betekent dit dat hij morgen vertrekt vanaf de derde startrij.

 

Race 1

Aan reactiesnelheid ontbreekt het wederom niet en dankzij een prima start duikt Pepijn als vijfde man de eerste bocht in. Hij sluit aan bij de Oostenrijker Stefan Kerschbaumer en heeft de Duitsers Toni Finsterbusch en Daniel Kartheininger in zijn kielzog. Na een aantal ronden moeten deze twee lossen en kunnen Kerschbaumer en Pepijn nog enigszins in het spoor blijven van de top drie: Ilya Mikhalchik, Bastien Mackels en Julian Puffe, allen op BMW. De rondetijden van Pepijn zien er prima uit en samen met Kerschbaumer vormt hij een duo tussen de top drie en de rest van het veld. De top drie gaat net iets te hard om aansluiting te vinden, maar het duo loopt per ronde wel ruim een seconde uit op de achtervolgers. Onderling doen de Oostenrijker op Yamaha en Pepijn niets voor elkaar onder, dus blijven ze op de plaatsen vier en vijf. Qua positiewisselingen maakt de top drie er tegen het eind van de race nog een mooie show van en trekt de Belg Mackels aan het langste eind. Pepijn brengt de Dutch Comfort Houses-BMW solide over de streep op de vijfde positie.

 

Race 2

De tweede race is bijna een kopie van de eerste. Na opnieuw een goede start lukt het Pepijn net niet om in de eerste bochtencombinatie de BMW voor Kerschbaumer te positioneren. Zodoende rijdt hij ook nu op de 5e plaats. Finsterbusch doet in de aanvangsfase nog een aanvalspoging op deze positie, moet maar al snel bakzeil halen en kan het tempo van Kerschbaumer en Pepijn niet volgen. In eerste instantie moet Pepijn ook even een gaatje aan Kerschbaumer laten, maar halverwege de race versnelt hij weer. Zo weet hij elke ronde iets af te knabbelen van de achterstand van bijna twee seconden en kijkt hij met nog vier ronden te gaan weer in de uitlaat van de Yamaha R1. Plaatst Pepijn nog een finale aanval? Helaas heeft de achterband zijn beste tijd gehad en lukt het niet meer om het Kerschbaumer moeilijk te maken. Zo finisht Pepijn ook in de tweede race op de vijfde plaats.

 

Pepijn: “We hadden voor de tweede race nog iets aan de setting gewijzigd en daar moest ik even aan wennen. Voordat ik in een goed ritme kwam, was Kerschbaumer al iets weggelopen. Ik kon wel weer naar hem toe rijden, maar een laatste aanvalspoging kon ik niet meer doorzetten omdat mijn achterband op was. Toch ben ik wel tevreden met de resultaten van vandaag. Qua rondetijden kom ik steeds dichter bij de top drie in de buurt. En wie weet kan ik op het thuiscircuit in Assen voor een verrassing zorgen. Ik ga voor een podiumplaats!”

 

TOT ZIENS IN ASSEN !

Tags:pepijn