Logo Pepijn Bijsterbosch
SEP 2018 17

Verrassende ontknoping op de sponsordag

Op welk circuit je ook racet, je wilt overal het beste uit jezelf halen. Racen op je thuiscircuit geeft echter een extra dimensie. Daar wil je meer dan 100% geven. En dan is het natuurlijk fantastisch als je, onder het oog van de vele sponsoren en supporters op de tribune, een podiumplaats behaalt in een superspannende race.

 

Trainingen

Over de vrijdag kunnen we kort zijn; die valt door de vele regenbuien vrijwel geheel in het water. Pepijn rijdt ’s middags slechts één sessie op een bijna opgedroogde baan. Helemaal voluit gaan is er niet bij, dus is het moeilijk om de motor helemaal goed af te stellen voor de kwalificaties op zaterdag.

 

Er waait zaterdag weliswaar een stevige wind over de Drentse hei, maar het blijft gelukkig wel droog. Pepijn komt in de eerste kwalificatie tot de 6e tijd. We willen echter verder naar voren, dus dat moet wel een tikkie sneller in de tweede sessie. Voor de tijdwaarneming is het circuit verdeeld in verschillende secties; belangrijk om te zien waar je nog tijd kunt winnen. We zien op de tijdmonitor, dat Pepijn in zijn normaliter snelste sectie soms wat tijd laat liggen. In de andere secties gaat het nu beter. Ja, racen is net een puzzel; alle stukjes moet in elkaar passen. Tel je de snelste sectortijden bij elkaar op, dan kom je tot je ideale rondetijd. Voor coureurs dus de kunst om dit in één ronde bij  elkaar te laten komen.

Pepijn weet zijn rondetijd uit de eerste sessie met een halve seconde te verbeteren, maar het lukt helaas niet om de voor hem ideale rondetijd te klokken. Dit betekent dat we hem aan het eind van de sessie van P6 naar P9 zien duikelen. Een dikke tegenvaller op je thuiscircuit, waar minimaal was gerekend op een plaats op de tweede startrij. Vanaf de derde rij wordt het een stuk lastiger om mee te doen om de podiumplaatsen. Even balen mag, dan de knop omzetten en er met z’n allen voor gaan morgen!

 

Raceday

Rond koffietijd stroomt de blauw/gele Happy Smile-hospitality mooi vol met sponsoren en supporters die op uitnodiging van Team Dutch Comfort Houses een racedag in Assen komen beleven. En Pepijn komen aanmoedigen natuurlijk; getuige de speciale nr. 55-vlag die vriendenclub ‘Harm uut ‘t Darp’ heeft laten maken. Een speciaal welkom is er voor de gezinnen met een ziek kind of een kind met een beperking. Zij gaan genieten van een speciale V.I.P.-dag , die we samen met Stichting Happy Smile hebben opgezet. Zo hebben ze een Meet & Greet met Pepijn in de pitbox, een rondleiding op het circuit en zelfs een fotosessie op de grid vlak voor de start van de race. En kunnen ze de races kijken vanuit de speciale Happy Smile-V.I.P.-box, met zicht op de Geert Timmer bocht.

 

Race 1

Pepijn heeft een super eerste ronde en komt van P9 naar P5. Dat is al vast een hele mooie opsteker. Van Ilya Mikhalchik (UKR) en Bastien Mackels (BEL) zijn we inmiddels gewend, dat ze het veld aanvoeren. De Italiaan Lorenzo Lanzi klampt eerst nog aan, maar valt dan terug naar een grote groep van in eerste instantie zo’n tien rijders. Na vier ronden valt Lanzi uit met een technisch probleem. De groep wordt aangevoerd door Dominic Schmitter (SUI), maar Pepijn zit er kort op en maakt het de Suzuki-coureur knap lastig in het gevecht om de 3e positie. Hij weet er af en toe voorbij te komen, maar Schmitter countert gelijk terug.

Achter de rug van Pepijn vinden ook heel wat positiewisselingen plaats; het is gewoonweg niet bij te houden wat er allemaal in de groep gebeurt. De mannen zitten als aan een touwtje en er wordt hier en daar een duwtje uitgedeeld. Zo komt Julian Puffe (DUI) zich ook met het gevecht om de derde plaats bemoeien en verwijst Pepijn naar de 5e positie.

Met nog vijf ronden te gaan blijft het reuzespannend wie de laatste podiumplaats voor zich gaat opeisen. Het kan echt nog alle kanten op. Ook de Oostenrijker Stefan Kerschbaumer komt polshoogte nemen tegen het eind van de race. Achter derde man Puffe, wisselt Pepijn continue met Schmitter om P4. Gaat, zoals zo vaak, de Geert Timmer bocht in de laatste ronde de beslissing brengen?

 

De laatste meters….

Puffe heeft een klein gaatje en lijkt de 3e plaats niet meer te kunnen ontgaan. Schmitter en Pepijn komen met hoge snelheid de GT-bocht in. Wie komt er als eerste uit? Zij aan zij stormen ze op de finish af. Yes, met een banddikte verslaat Pepijn de Zwitser! In een superrace keihard gevochten voor de verdiende vierde stek. Dan is er even verwarring. Horen we dat goed? Wordt Pepijn naar het podium geroepen?  Teamleden kijken elkaar verbaasd aan. De wedstrijdleiding bevestigt inderdaad dat Pepijn naar het podium mag om de beker voor de 3e plaats op te halen. Wat blijkt? Julian Puffe heeft een paar ronden eerder de zogenaamde ‘track limits’ overschreden en daarmee in een bocht een stukje afgesneden. Hij krijgt een tijdstraf van 2 seconden en valt zo letterlijk van het podium af. Die plaats wordt met alle plezier ingenomen door Pepijn. Wat een ontknoping! En dat op  je sponsordag!

 

Een stralende Pepijn vertelt tijdens het interview in de hospitality over de laatste meters: “Ik wist dat Schmitter heel hard remt voor de GT-bocht; hij remt de motor als het ware een beetje dood. Ik koos voor een andere tactiek. Door hem niet aan te vallen voor de bocht, maar mijn bochtensnelheid zo hoog mogelijk te houden, en er dan met meer snelheid uit te komen. Dat pakte fantastisch uit en op de streep wist ik gewoon dat ik er voor zat, al moest de finishfoto er nog wel  even aan te pas komen. Als je dan vervolgens ook  nog naar het podium mag, is het helemaal een ontlading!”

 

Race 2

Pepijn weet ook nu bij de start een paar plaatsen te winnen en komt na de eerste ronde door op P6. Hij heeft opnieuw Schmitter, zijn naaste rivaal uit de eerste race, voor zijn neus. We maken ons op voor een herhaling, maar dit keer moet Pepijn een gaatje laten en ziet de Zwitser bij hem wegrijden. Achter zich is het de Italiaan Alessandro Polita die aandringt. De zesde plaats wordt zonder extra inspanning een vijfde, omdat Bastien Mackels (op dat moment op P3) wegens een valse start door de pitsstraat moet voor een ‘ride-trough-penalty”.

Halverwege de race wordt Pepijn door Julian Puffe toch weer terug verwezen naar P6. Ook Polita loert nog steeds en iets verder naar achteren volgen Toni Finsterbusch en landgenoot Ricardo Brink. Het veld zit dit keer niet zo dicht op elkaar en dat maakt deze race iets minder spannend. Als Polita vervolgens af moet haken door een technisch probleem, komt Pepijn als het ware ‘alleen’ te rijden, omdat het gat naar Stefan Kerschbaumer op P5 bijna drie seconden bedraagt. Pepijn krijgt de vijfde positie echter cadeau, omdat Kerschbaumer in de voorlaatste ronde in de Geert Timmer bocht onderuit gaat. De finish van de tweede race is dan ook  een stuk minder spectaculair zonder een directe concurrent in de buurt. En meer als een vijfde plaats zit er dit keer niet in.

 

Team Dutch Comfort Houses kijkt met heel veel plezier terug op een prachtige motorsportdag. Natuurlijk hoop je in je thuisrace op goede prestaties en als het dan lukt om na een verrassende ontknoping een podiumplaats in de wacht te slepen, kan de dag niet meer stuk.

Dankzij de inzet van de keukenbrigade van het alpha Racing-Van Zon-BMW-team heeft iedereen kunnen genieten van een uitgebreide lunch. En hebben we samen met Stichting Happy Smile onze speciale gasten een onvergetelijke dag bezorgd. Voor hoofdsponsor Dutch Comfort Houses reden genoeg om Stichting Happy Smile te ondersteunen met een gift van € 500,=.

 

Kijk op Youtube voor een mooie reportage van het weekend in Assen; waarin Pepijn ons meeneemt voor een rondje over het TT-Circuit.

Wij maken ons nu op voor het laatste IDM-weekend; de finale in Hockenheim van 28 tot en met 30 september. Pepijn is inmiddels opgeklommen naar de zesde plaats in het klassement. Het doel is een top vijf klassering en dat wordt nog heel spannend, want er zijn meer kapers op de kust.

Tags:pepijn