Logo Pepijn Bijsterbosch
JUN 2019 25

Pepijn grijpt net naast het podium

In het derde IDM-weekend, bij onze zuiderburen op het Circuit van Terlaemen  in Zolder, grijpt Pepijn in de eerste race net naast het podium. Een herkansing in de tweede race gaat helaas niet door. Een groot deel van het middagprogramma wordt namelijk gecanceld. Door crashes en technische problemen is het circuit op meerdere plaatsen dermate vervuild door olie, dat er niet meer verder gereden kan worden.

 

Trainingen

De vrije trainingen op vrijdag verlopen volgens plan; Pepijn komt veel binnen om verschillende instellingen te testen en de juiste set-up voor de kwalificaties te bepalen. Aan het eind van de dag staat na drie sessies de zesde tijd genoteerd en is Pepijn nog niet helemaal tevreden. Het moet nog wel sneller kunnen en daarom wordt besloten om voor de kwalificaties op zaterdag te kijken of een andere gearing wellicht beter uitpakt.

 

In de eerste kwalificatie wordt echter al snel duidelijk dat dit niet de beste keuze is. Pepijn heeft veel problemen bij het aanremmen en insturen van de chicanes. De tijd is weliswaar iets sneller dan in de vrije trainingen, maar brengt zeker niet de gewenste stap voorwaarts. En met de voorlopige 8e tijd zijn we dan ook niet happy. De conclusie is duidelijk; qua set-up weer terug naar de instellingen van vrijdag. Gezien de behoorlijk opgelopen temperatuur wordt het nog een hele klus om een snellere tijd te klokken. We zien in de tweede kwalificatie dan ook dat het lang duurt voordat de tijden uit de morgensessie worden verbeterd. Pepijn lukt dit als eerste en staat zelfs een poos boven aan de tijdenlijst. Als de training er bijna op zit duiken de twee BMW-coureurs van het alpha Racing Van Zon team er nog onderdoor. Als vervolgens de tijden uit de morgentraining er naast gelegd worden, is het uiteindelijk de vijfde plaats op de startgrid vanaf waar het morgen moet gebeuren. Op dit circuit, waar Pepijn goed uit de voeten kan, biedt dit zeker kansen op een podiumplaats. En met de set-up van de Dutch Comfort Houses-BMW is ‘ie inmiddels in zijn sas, dus dat wordt knallen zondag. In ieder geval op het circuit en hopelijk ook met de champagnekurk.

 

Raceday

Pepijn heeft geen superstart en raakt in de eerste ronde een plaatsje kwijt aan Toni Finsterbusch. Achter hem zit gastrijder Dominik Vincon, waar Pepijn in het verleden ook al menig robbertje mee heeft uitgevochten. Op de baan welteverstaan, dus we maken ons op voor een mooi gevecht. Door een crash in het achterveld volgt echter bij het ingaan van de tweede ronde een rode vlag situatie en volgt er een herstart.

 

Deze keer is Pepijn beter weg en hij weet zelfs een plaatsje goed te maken door landgenoot Ricardo Brink te passeren. Dan gaat in de tweede ronde de voor hem rijdende Erwan Nigon in de fout bij het remmen voor de Jacky Ickx-chicane. Zo krijgt Pepijn de derde positie in de schoot geworpen. Voor hem hebben Ilya Mikhalchik en Julian Puffe al een gaatje geslagen. Daar naar toe rijden gaat heel lastig worden. Bovendien zitten er drie man op het vinkentouw; Brink, Vincon en Finsterbusch. En die azen ook op een podiumpositie. Zo ontstaat er een mooi groepje dat door Pepijn wordt aangevoerd. De mannen rijden allen vrijwel dezelfde rondetijden, dus echte inhaalacties zien we niet. Desondanks blijft het spannend en weet Pepijn stand te houden. Finsterbusch moet halverwege afhaken en we zien Pepijn heel iets weglopen bij Brink en Vincon. Die twee zijn ook met elkaar in gevecht, dus wellicht kan Pepijn hiervan profiteren. Toch zitten ze met drie ronden te gaan weer aan een touwtje. Het kan nog alle kanten op en de laatste ronde gaat de beslissing brengen. Alsof we het met bijna 30 graden nog niet warm genoegen hebben! Met z’n drieën naast elkaar de Sacramentsheuvel op. Tsjonge, jonge, als dat maar goed gaat in de daarop volgende chicane. Beide zijn Pepijn even voorbij, maar toch weet hij Brink gelijk terug te pakken. Bij deze schermutselingen zit Vincon op de beste lijn en pakt de 3e plaats. Pepijn probeert nog aan te zetten voor de Jacky Ickx-chicane maar komt net te kort en grijpt zo naast het felbegeerde podium.

 

Pepijn: “Dat was wel even balen zeg. Vrijwel de hele race de 3e plaats in handen en dan gaat het op het laatst net mis. Ik kreeg de laatste paar ronden behoorlijk problemen met het remmen en kon mijn positie niet meer houden. Tuurlijk had ik graag op het podium gestaan. Ik krijg echter wel de punten voor plaats drie, omdat Vincon gastrijder is. En bovendien is de kans op het podium in race twee groter, omdat ik mag starten vanaf pole. We gaan er voor!

 

De poging om een podiumplaats te scoren in de tweede race, gaat hem echter niet worden. Crashes en technische malheur bij zowel de zijspannen als de Supersport 600, veroorzaken oliesporen op meerdere cruciale plekken. Ondanks de inzet van de baco’s krijgen ze het asfalt niet goed schoon. De Supersport 600-coureurs willen niet meer rijden. Na nog een schoonmaakpoging zien ook de mannen van de BMW Boxercup het niet zitten. Inmiddels is het programma dermate uitgelopen, dat ook dit een puntje van zorg wordt. In Zolder kennen ze namelijk, net als in Assen, de nodige problematiek ten aanzien van geluidsoverlast. Zonder nog de Superbike-coureurs te raadplegen wordt door de racedirectie besloten niet verder rijden en de rest van het programma te cancelen. De veiligheid van de coureurs kan in hun ogen niet gewaarborgd worden.

 

Een raar eind van een raceweekend. Vanzelfsprekend had Pepijn graag die tweede race willen rijden en vond het jammer dat men niet een paar Superbike-coureurs een testrondje had laten rijden. Aan de andere kant wil de organisatie geen risico lopen en daar moeten we ook begrip voor hebben. Veiligheid staat immers voorop.

 

Team Dutch Comfort Houses gaat zich nu opmaken voor een uitstapje buiten het IDM om. Komend weekend maakt Pepijn namelijk zijn opwachting bij de TT van Assen. Hier doet hij mee aan de zogenaamde Tourist Trophy;  een gecombineerde race voor nationale Superbike- en Supersport-coureurs. Een soort Nations Cup, waarbij motorsportbonden van Europese landen coureurs mogen afvaardigen.

 

De trainingen zijn op vrijdag en de wedstrijd is op zaterdag:

Het tijdschema ziet er als volgt uit:

  • Vrijdag 28 juni: 12.35 tot 13.00 uur – Kwalificatie 1
  • Vrijdag 28 juni: 16.50 tot 17.20 uur – Kwalificatie 2
  • Zaterdag 29 juni: 17.30 uur –Race over 16 ronden (met ‘Le Mans-start’)

 

Het volgende IDM-raceweekend vindt plaats op de Nürburgring van 19 tot en met 21 juli.

Tags:pepijn