Logo Pepijn Bijsterbosch
JUN 2018 15

Geen goede klik in Oschersleben

Voor het tweede IDM-weekend is Team Dutch Comfort Houses opnieuw afgereisd naar de Motorsport Arena in Oschersleben. Na deelname aan een OW Cuprace in Assen om wat extra kilometers te maken en een trainingsdag op het circuit van Zolder, is er goed naar dit weekend toegewerkt. En ligt de lat wat hoger in vergelijking met het openingsweekend hier.

Trainingen

De IDM Superbike 1000 is dit weekend onderdeel van de German Speedweek, waarin ook een WK Endurance van 8 uur op het programma staat. Hierdoor staat de eerste vrije training al voor donderdag aan het eind van de middag op de rol. Qua trainingstijd mogen we niet klagen; maar liefst een uur is er voor ons gereserveerd. Ook de sessies op vrijdag zijn met 3 kwartier lekker ruim en zo kun je nog eens wat uitproberen, mocht dat nodig zijn.

 

Over de resultaten in de training kunnen we duidelijk zijn; die vallen tegen. Zowel in de vrije sessies als in de kwalificaties krijgt Pepijn het op een of andere manier niet voor elkaar om snelle ronden te draaien. Het lukt niet om in de middensectie de snelheid er in te houden. Vanzelfsprekend doet hij zijn uiterste best en worden de data helemaal uitgeplozen, maar de klik is er niet in Oschersleben. Dit resulteert in een teleurstellende 14e startplaats en betekent dat je in de race van ver moet komen om flink wat punten te scoren.

 

Zaterdag – Race 1

Het ‘plan de campagne’ voor de race houdt in, dat er wat veranderingen aan de motor zijn doorgevoerd en Pepijn een aantal bochten op een andere manier gaat ’aanvallen’. Wil je verder naar voren, dan moet je zaken veranderen, want op dezelfde manier doorgaan heeft geen nut. De warm-up laat al enige verbetering zien en we weten dat Pepijn zich in de race altijd goed ergens in kan vastbijten.

 

Het starten is een sterk punt van Pepijn en hij weet zich als 9e door de eerste bochten naar voren te werken. Ook Daniel Kartheininger is goed van de plek gekomen en verdringt Pepijn in de volgende ronde naar de 10e positie. De snellere mannen verdwijnen langzaam uit het zicht, maar daarachter ontstaat een mooie groep die vecht om de plaatsen 7 tot en met 13. Pepijn zit in het midden van de groep en kan nu wel de tijden rijden waar we een dag eerder op hoopten. Halverwege de race trekt de groep iets uit elkaar. Pepijn zit achter aan een treintje met Jan Halbich, Kartheininger en Lucy Glöckner en heeft nog steeds de 10e positie in handen. De mannen achter hem moeten afhaken dus kan hij zich helemaal focussen op de coureurs voor hem.

 

Met nog vijf ronden te gaan is alleen Glöckner nog binnen bereik; de andere twee hebben afstand genomen. Maar Glöckner is een hele taaie dame en die ben je echt niet zo maar voorbij. Even loopt ze iets weg, maar tegen het eind van de race probeert Pepijn de aanval op de 9e positie nog een keer in te zetten. Glöckner houdt echter stand en dit betekent dat Pepijn als 10e finisht.

 

Pepijn: “In de race was het gevoel met de motor beter. De aanpassingen pakten goed uit en ik heb zelf ook wat dingen veranderd aan mijn rijstijl. Wel jammer dat ik Lucy niet meer voorbij kwam. Ik ging een beetje te veel mee in haar ritme, waardoor ik niet kon profiteren van de foutjes die ze maakte. Deze race geeft in ieder geval vertrouwen om morgen nog verder naar voren te komen.”

 

Zondag – Race 2

Bij de start weet Pepijn wederom blits snel te reageren en de juiste gaatjes in te duiken. Dat brengt hem zelfs naar de 7e positie! Net als in de eerste race is het opnieuw Kartheininger die aandringt en gaat hem in de 6e ronde voorbij. Door de val van Toni Finsterbusch, op dat moment op P2, behoudt Pepijn echter de 7e plaats. Dit keer is Pepijn de treinmachinist en heeft heel wat wagonnetjes achter zich hangen; Mathieu Gines, Halbich, Ricardo Brink, Glöckner en Bobby Bos. Met Gines ontstaat een mooi gevecht, maar die komt er niet langs. Halbich lukt dat wel en verwijst Pepijn naar de 8e positie.

 

Bij het ingaan van de 15e ronde lijkt Pepijn zich te verschakelen en steken de beide Kawasaki’s met Gines en Glöckner hem voorbij. De snelheid is er echter helemaal uit en we zien Pepijn zijn hand opsteken om aan te geven dat hij een technisch mankement heeft en de strijd moet staken. Erg jammer en flink balen! Een 7e of 8e plaats was immers een mooie opsteker geweest. Bij terugkomst in de pits blijkt dat er een boutje uit het schakelpedaal is gelopen en er niet meer mee geschakeld kan worden.

 

Snel vergeten en het vizier richten op de volgende ronde. Die vindt plaats bij onze Zuiderburen op de Omloop van Terlaemen in Zolder van 6 tot 8 juli.