Logo Pepijn Bijsterbosch
MEI 2019 21

De eerste punten zijn binnen

Pepijn heeft er inmiddels twee WK Endurance-events op zitten en voor Team Dutch Comfort Houses is de kop er nu ook af. Het IDM Superbike kampioenschap is van start gegaan op de Lausitzring; het testcircuit van DEKRA gelegen tussen Berlijn en Dresden.

 

Voor we verslag doen van het eerste IDM-weekend nog even een korte terugblik op de deelname aan het WK Endurance met het Duitse BMW-team GERT56. Als vervanger van de geblesseerde Stefan Kerschbaumer keerde Pepijn half april terug op Le Mans, het circuit waar hij in 2018 de winst pakte met een Frans Yamaha-team. Dit keer was het na zo’n 10 uur helaas over en uit; een doorgebrande relais had te veel schade aangericht.

 

Drie weken later, tijdens de 8 uur op de Slovakia Ring, lag GERT56 op podiumkoers. Door een penalty en geklungel van de jury ging echter veel tijd verloren, waardoor er niet meer in zat dan een 5e plaats. Het team heeft in het kampioenschap nog de leiding in handen in het Stock-klassement, maar het wordt wel spannend. Het volgende event, de 8 uur van Oschersleben, staat in hetzelfde weekend geprogrammeerd als de tweede IDM-ronde. Dat wordt dus een druk weekend voor Pepijn. Samen met teamgenoten Stefan Kerschbaumer en Lucy Glöckner gaat GERT56 voor de overwinning en het kampioenschap.

 

Nu weer terug naar de Lausitzring. In de loop van de donderdag druppelen de teamleden binnen op het rennerskwartier; examenkandidaat Bart wordt opgepikt bij school en aan het begin van de avond is team Dutch Comfort Houses compleet. Op een eerste monteur na dan, want de vacature is nog niet ingevuld, maar daarover later meer. Na het inrichten van de pitbox wordt de motor startklaar gemaakt en hangen de Pirelli’s in het rek. Nog een verlaat hapje eten en we zijn gereed voor morgen.

 

Trainingen

In de eerste twee vrije trainingen gaat het niet onaardig met P8 en P7. In de huidige setting hebben we echter niet zo veel mogelijkheden meer qua afstelling van de vering. Om dus verder naar voren te komen besluiten we om een flinke wijziging van de geometrie door te voeren, zodat we weer meer mogelijkheden hebben bij het afstellen van de vering. Dat is voor Pepijn best wel even wennen, want het voelt toch allemaal wat anders aan. Ondanks een iets minder snelle tijd in de derde vrije training (P12), is er wel de overtuiging dat het de goede kant op gaat. De inbreng van data-engineer Ronny Schlieder namens BMW is hierbij meer dan welkom.

Natuurlijk wil je de motor het liefst helemaal perfect afgesteld hebben voorafgaand aan de kwalificaties, zodat je alleen hoeft de focussen op een snelle ronde. Die tijd hebben we niet gehad, omdat we bewust hebben geïnvesteerd in het omzetten van de geometrie. De eerste kwalificatie op zaterdagmorgen levert nog niet het gewenste resultaat op met P11. Met name in de eerste bochtensectie laat Pepijn veel tijd liggen. Het is nog iets te wisselvallig; is de eerste sectie wel goed, dan gaat het in een andere sectie net even wat minder. Dat is natuurlijk ook de kunst van een snelle ronde zetten;  alle secties moeten dan top zijn.

In de tweede kwalificatie is het hard werken en weet Pepijn in de laatste minuut nog een klein sprongetje voorwaarts te maken naar P9. Pepijn: “Weliswaar op het laatst een snellere ronde, maar dat had nog beter gekund. Ik maakte een paar foutjes, dus daar baal ik wel van.”

 

Raceday

Het plan om in de warm-up iets uit te proberen met een zachter afgestelde veer, pakt goed uit qua gevoel en hiermee is de setting voor race 1 bepaald. Bij de start maakt Pepijn een plaatsje winst en komt door op P8 na de eerste ronde. De eerste drie rijders hebben een gaatje, maar daarachter zit het veld dicht op elkaar. Pepijn heeft landgenoot Ricardo Brink in het vizier en in zijn uitlaat loeren Marc Moser en Stefan Kerschbaumer. Pepijn kan het tempo goed volgen en dat kan een mooi gevecht worden in een groep met 7 coureurs. Na vier ronden volgt er een rode vlag;  de Yamaha van Moser verliest olie en hij gaat er bij het ingaan van de eerste bocht hard af met een highsider. Werk aan de winkel voor de baco’s om het oliespoor op te ruimen.

 

Bij de herstart vanaf P8 voor een sprintrace over 9 ronden verliest Pepijn een plaatsje. Bobby Bos verwijst hem zelfs even naar P10, maar dat wordt gelijk weer recht gezet en in ronde drie heeft Pepijn de 9e positie weer in handen. Dit heeft er wel voor gezorgd dat er klein gaatje is ontstaan naar voorganger Stefan Kerschbaumer. Pepijn weet in te lopen op de Oostenrijker en zit in de zesde ronde aan zijn achterwiel. Er voorbij komen is echter andere koek en dat lukt niet. Toch wordt het uiteindelijk wel P8, omdat de Duitser Maximilian Weihe in de voorlaatste ronde is gevallen.

 

Race 2

Nieuw dit seizoen is een gewijzigde startopstelling in de tweede race. Voor wat meer spektakel en spanning voor het publiek is het niet de kwalificatie die de startgrid bepaald, maar de uitslag van de eerste race. Hierbij verhuizen de nummers 1, 2 en 3 naar de derde startrij én in omgekeerde volgorde, dus respectievelijk naar 9, 8 en 7. De rijders die als 4, 5 en 6 zijn geëindigd, gaan naar de eerste startrij als 1, 2 en 3 en tot slot vormen 7, 8 en 9 de tweede startrij op 4, 5 en 6.

Dit betekent dat Pepijn van P5 mag vertrekken, winnaar Ilya Mikhalchik vanaf P9 en Ricardo Brink op pole staat. De start van Pepijn is prima en hij weet direct de 3e positie in te nemen achter Brink en Toni Finsterbusch. Kawasaki-rijder Erwan Nigon is flink aan het pushen, maar komt er vooralsnog niet langs. Vanuit het achterveld komt Mikhalchik met rasse schreden dichterbij. In de derde ronde is de Oekraïner voorbij en verwijst Pepijn naar P4. Ondertussen voert Pepijn de druk op bij Finsterbusch, weet hem te passeren en pakt zo P3 weer terug. Met een man of vijf achter zich, die allemaal aan elkaar gewaagd zijn is het een superspannende race. Vooralsnog is de gewijzigde startopstelling absoluut een succes.

 

Halverwege de race komt ook Julian Puffe aandringen; die moet echter alle zeilen bij zetten om Pepijn te pakken. Als het dan toch lukt, sluipt ook Nigon er vervolgens langs. Daarna is het de beurt aan de Italiaan Alessandro Polita die het Pepijn lastig maakt. Polita zet hem brutaal binnendoor in de eerste bochtensectie en hierdoor rijdt Pepijn inmiddels op P6.  Er ontstaat een mooi trio met Polita, Pepijn en Finsterbusch. Intussen is koploper Mikhalchik uitgevallen met technische problemen.

 

Finsterbusch heeft waarschijnlijk banden gespaard, want met nog vier ronden te gaan is hij zowel Pepijn als Polita voorbij en loopt weg. In de slotfase ontstaat er nog een mooi gevecht tussen Pepijn en Polita om de vijfde plaats. Het is spannend tot op de laatste meter, maar het is de Italiaan die aan het langste eind trekt met een verschil van 11 honderdste.

 

Pepijn: “In de laatste ronde zette ik mijn BMW ernaast, maar moest Polita ruimte geven bij het insturen van de chicane, anders hadden we er allebei waarschijnlijk naast gelegen. Jammer, maar toch redelijk tevreden met de zesde plaats. Tot halverwege de race had ik een prima ritme en ging het super. Door de bandenslijtage kon ik minder pushen en lukt het niet meer om de jongens uit ons groepje achter mij te houden.”

 

Vacature ingevuld

De zoektocht naar een eerste monteur is dit weekend onverwacht geëindigd. Niemand minder dan Tom Reiterberger, BMW-man bij uitstek, was aanwezig op de Lausitzring en had wel tijd om ons te ondersteunen. Nadat hij een en ander met zijn werk en het thuisfront in het Bayerische Obing heeft kunnen afstemmen, heeft Tom inmiddels aangegeven dat hij het hele seizoen deel wil uitmaken van Team Dutch Comfort Houses. Een mooi opsteker, want als er iemand is die alle boutjes, schroefjes, hoekjes en gaatjes van een BMW-motor kent, is het Tom wel. En voor wie bij de naam Reiterberger denkt, waar ken ik die toch van? Tom is inderdaad de vader van WK Superbike-coureur Markus Reiterberger.

 

Volgende race

De tweede IDM-ronde vindt plaats in Oschersleben en valt, zoals vermeld, samen met de WK Endurance 8 uren van Oschersleben. Tijdens deze zogenaamde German Speedweek van 5 t/m 9 juni worden de IDM-races op de zaterdag verreden en de 8 uur (start om 13.00) op zondag 1e Pinksterdag.

Tags:pepijn