Logo Pepijn Bijsterbosch
JUL 2019 24

Pepijn ondanks pech toch aan de finish

Tijdens het 4e IDM event, wat plaatsvindt op de in de Eifel gelegen Nürburgring, krijgt Team Dutch Comfort Houses bezoek van de pechduivel. Ondanks technische problemen weet Pepijn toch beide races uit te rijden en de nodige punten te scoren.

 

Trainingen

Dit weekend zijn we te gast bij de FIA GP Truckraces en maken we kennis met een hele andere racewereld. Door de mix van truck- en motorraces hebben we een aangepast programma. Zo staat op donderdagmiddag al de eerste en ook enige vrije training op de rol. We hebben echter wel een uur tot onze beschikking en vooraf is de baan geveegd. Dat mag ook wel, want de truckers zorgen voor veel zand op de baan en her en der liggen polyester onderdelen.

Door een paar kleine regenbuitjes is het in het eerste half uur even aftasten; door het vele rubber op het asfalt is iedereen in het begin wat voorzichtiger. Tegen het eind van de sessie krijgt ook Pepijn de smaak te pakken en draait een paar lekkere rondjes. De 6e tijd geeft voldoende vertrouwen voor de twee kwalificaties op vrijdag.

 

Een druilerige vrijdagmorgen zorgt er voor dat de eerste kwalificatie langzaam op gang komt. Halverwege de sessie hebben alle coureurs hun pitbox wel verlaten en ook Pepijn draait de nodige rondjes in de regen. Het is al weer een flinke tijd geleden, dat er op een kletsnatte baan is gereden, dus niet verkeerd om wat kilometers te maken. En we zitten in de Eifel, dus je weet het maar nooit met het weer hier. Voor hetzelfde geld hebben we ook regen tijdens de race en dan is het wel goed om weer eens een keer met regenbanden en dito afstelling te rijden.

 

In de loop van de dag klaart het op en ’s middags schijnt het zonnetje volop tijdens de tweede kwalificatie. Pepijn blaast vanaf het begin goed mee en zit gelijk al in de top vijf met zijn rondetijden. Dan komt ‘ie niet meer door en zien we de verklaring op een van de grote televisieschermen. Pepijn is even vol in beeld als ‘ie net weer wegrijdt uit de grindbak. Ondanks een flinke schuiver kan hij op eigen kracht de pitsstraat bereiken, maar de motor heeft te veel schade om de sessie af te maken. Zo vervolgen we de kwalificatie verder vanuit de pitbox via de livetiming en zien we Pepijn langzaam aan naar beneden zakken op de tijdenlijst. Uiteindelijk is het morgen in de eerste race starten vanaf P10.

 

Zaterdag – Race 1

Gelukkig is er in het overvolle truck-raceprogramma een warm-up ingebouwd voor de motoren. Weliswaar al vroeg in de morgen, maar zo kunnen we even testen of alles in orde is met de BMW S1000RR. Alles blijkt weer prima te functioneren en zo kunnen we voorafgaand aan onze eigen race eens kijken hoe de racetrucks het er vanaf brengen. Met een gelimiteerde snelheid van 160 km. per uur en een massa van ruim 5 ton, kun je gerust spreken van bruut geweld. Contact in de bochten wordt niet geschuwd en verlies van bumpers en spatborden is eerder regel dan uitzondering.

 

Naast de truckraces is er ook een Truckfestival op het paddock en het talrijke publiek, er is sprake van zo’n 120.000 bezoekers, kijken ook met grote belangstelling naar het IDM Superbike. Qua mediafaciliteiten is het prima georganiseerd, want alle races zijn te volgen op de diverse grote beeldschermen langs het circuit.

 

Pepijn is goed weg uit de startblokken, verliest echter de gewonnen plaatsen in de eerste bocht, doordat de versnelling in zijn vrij schiet. We zien hem als elfde man aan de tweede ronde beginnen. De missie om zo snel mogelijk naar voren te komen krijgt direct gestalte. In de tweede ronde heeft Pepijn onder meer de Duitser Jan Bühn al te pakken en ook Ricardo Brink ziet zijn landgenoot een ronde later voorbij komen. Vanaf de achtste positie wordt de opmars voortgezet en gezien de rondetijden kunnen we nog wel wat meer passeeracties tegemoet zien. De volgende die er aan moet geloven is de Duitser Marc Moser, met een mooie uitremactie voor de eerste bocht neemt Pepijn de 7e positie over.

 

Dan is Toni Finsterbusch aan de beurt, maar die blijkt toch niet zo makkelijk te passeren. In plaats van verder naar voren, verliest Pepijn zelfs een plaats, omdat Marc Moser weer voorbij komt. We zien dat Pepijn moeite heeft om in het achterwiel van Moser te blijven. De opmars stokt en door de wisselende rondetijden maken we ons toch lichtelijk zorgen. Als met nog vijf ronden te gaan Bühn en Brink ook weer voorbij komen, weten we zeker dat er iets aan de hand moet zijn. Wat is natuurlijk gissen en al gauw denk je dan aan een bandenprobleem. De rondetijden kelderen zelfs drastisch en met moeite weet Pepijn de race te finishen op P10. Een dikke tegenvaller!

 

Het blijkt een elektronisch probleem te zijn; de zogenaamde quickshifter ging hierdoor een eigen leven leiden, waardoor het schakelen heel onvoorspelbaar werd. Een elektronicaprobleem kan een hele puzzel worden, maar gelukkig is de boosdoener snel gevonden in de vorm van een kapotte sensor. Een extra tegenvaller is dat door de ‘reversed startgrid’ Pepijn morgen moet starten vanaf P12. Maar nieuwe ronde, nieuwe kansen en we gaan gewoon weer in de achtervolging!

 

Zondag – Race 2

“Er hat ein Granatenstart!”, roept Tom onze Duitse monteur, als het veld op de eerste bocht afstormt. En als je dan ook nog de goede lijn kiest en een valpartij voor je gewiekst ontwijkt, ga je dus als derde man de tweede ronde in. We kunnen het bijna niet geloven van P12 naar P3. Dat wordt een ronde later zelfs P2 als de Italiaan Alessandro Polita een steekje laat vallen. Ook Ilya Mikhalchik heeft een goede start en verwijst Pepijn resoluut terug naar de derde positie. De snelle Oekraïner volgen lukt net niet, maar de 3e positie lijkt stevig in handen, ondanks de oprukkende Fransman Erwan Nigon. Gezien de prima rondetijden moet het lukken om Nigon en Polita achter zich te houden. Toch zien we na zeven ronden Nigon dichterbij komen en ook Polita sluit aan en voor we het weten belandt Pepijn op P5. We zien ook de rondetijden minder worden. Het zal toch niet weer die sensor zijn!? Met nog een paar ronden te rijden komt ook Marc Moser voorbij en sluit Bühn aan. Pepijn weet Bühn gelukkig nog van het lijf te houden en finisht op P6. Als je van P12 komt is dat natuurlijk niet verkeerd, maar gezien het verloop van de race toch teleurstellend. Een podiumplaats was echt niet ondenkbaar geweest. Dit keer zijn het de remmen die roet in het eten gooien.

 

We hebben allemaal even goed de smoor in, omdat de techniek ons ook vandaag in de steek laat. Toch weet Pepijn de 4e positie in de tussenstand te behouden. Het gat naar Nigon op P3 is wel een stuk groter geworden, maar dat gaan we in Schleiz proberen te dichten. En dat is al weer snel, want de races op dit semi-stratencircuit staan voor 28 juli op programma.

Tags:pepijn