Logo Pepijn Bijsterbosch
MEI 2021 26

Pepijn Bijsterbosch kan niet het maximale halen uit de IDM races in Oschersleben

Nadat de IDM evenementen op de Lausitzring en Sachsenring vanwege de coronasituatie afgelast waren, ging het seizoen voor Pepijn Bijsterbosch afgelopen weekend (21 t/m 23 mei) van start op het circuit van Oschersleben in Duitsland. De eerste trainingsdag bestond uit drie vrije trainingen. Het was een belangrijke dag voor het EGS Alpha Van Zon BMW team, want dit was de eerste dag waarbij er echt gewerkt kon worden aan de afstelling van de BMW M 1000 RR. Voor Pepijn werd het geen gemakkelijke dag. Qua afstelling was er nog het nodige uit te zoeken, maar gedurende de dag wist de 31-jarige coureur steeds beter zijn snelheid te vinden. Vooral tijdens de laatste sessie werd het ritme duidelijk beter. Het was dan ook erg jammer dat deze training halverwege werd afgebroken vanwege een oliespoor en niet hervat werd. Pepijn stond na de vrije trainingen in het dit jaar opnieuw sterke IDM Superbike 1000 veld op een zestiende plaats.

Vrijdagavond toen het plan werd bepaald voor de kwalificaties hadden Pepijn en zijn dataman Gerben afgesproken dat ze allebei nog een seconde moesten vinden om een geslaagde kwalificatie te kunnen rijden. Dit lukte uitstekend, want de BMW-coureur ging in de eerste kwalificatie gelijk twee seconden sneller dan vrijdag. In de tweede kwalificatie reed Pepijn nagenoeg dezelfde tijd, die vanwege een kleine regenbui vroegtijdig werd beëindigd. Pepijn kwalificeerde zich als elfde voor de races en was na afloop tevreden over de gemaakt stap. “Het ritme is een stuk en de fiets voelt nu echt goed aan. We werken nu nog aan kleine details voor de wedstrijd. De elfde positie is nog niet goed genoeg, maar het verschil naar voren is klein. Ik denk dat het mooie gevechten gaan worden in de wedstrijden!”

De eerste race zou een rare wedstrijd worden. De baan was nog deels nat toen de rijders zich opstelden op de grid, maar het begon steeds sneller op te drogen. Pepijn had graag nog naar slicks willen wisselen, maar dit was niet meer haalbaar voor het drie minuten signaal wanneer er niet meer gewerkt mag worden aan de motoren. Veel rijders besloten op het laatste moment nog naar één of twee slicks te wisselen, zelfs nog na het drie minuten signaal. Pepijn ging dus van start op regenbanden, maar daar kon hij weinig mee beginnen. Het belangrijkste was dan ook om de race uit te rijden en proberen nog wat punten te pakken. Pepijn finishte als veertiende, maar hij en zijn team waren niet te spreken over de onduidelijke regels op de grid met het wisselen van de banden.

Tijdens de tweede race moest er weer op de grid weer volop van banden gewisseld worden. Deze keer stapte iedereen over op slicks. De baan had bij de start nog vele natte plekken, dus het was wel lastig in de openingsfase. Pepijn wist in de openingsronde een positie te winnen en kwam naar de tiende plaats. Vervolgens wist hij de aansluiting te vinden met een drietal rijders die de aansluiting hadden voor de zevende plaats. Het lukte de BMW-coureur niet om deze rijders te passeren, waardoor Pepijn als tiende over de eindstreep kwam. Dit stemde hem niet tevreden: “Ik ben best een beetje teleurgesteld. De rondetijden waren nog niet zo slecht, maar met de gekozen setting lukte het niet om het groepje voorbij te komen. Nu moeten we de goede punten van dit weekend meenemen naar Most en daar omzetten naar goede resultaten!”

De tweede ronde van het IDM Superbike 1000 kampioenschap staat gepland van 11 t/m 13 juni op het circuit van Most in Tsjechië.